Condusul pe pilot automat cu rulota este de multe ori foarte confortabil si lejer, doar ca nu este bine sa fie folosit cand se tracteaza o rulota ceva mai grea si mai ales pe drumuri in panta. Multe masini, din zilele actuale si nu numai, sunt echipate cu pilot automat, cunoscut si cu termenul de Tempomat sau Cruise Control, ca sistemul care asigura controlul unei viteze de croaziera. Este acel sistem care mentine o viteza stabilita, fara ca soferul sa fie nevoit sa stea cu piciorul pe pedala de acceleratie, un aspect destul de cunoscut, dar este bine sa afle cat mai multi.
Ce vreau sa mentionez, avand o masina dotata cu un astfel de sistem, este faptul ca eu il intrebuintez destul de rar atunci cand revin in tara cu o rulota in spate, pe distante scurte, doar daca merg in spatele unui TIR si mai ales daca autostrada este plana.
Condusul pe pilot automat cu rulota
Multele deplasari facute si meditarea pe traseu la fel de fel de aspecte, ca doar am destul timp sa gandesc pe lungul traseu facut, m-au determinat sa realizez ca sunt cateva motive pentru care ar trebui sa acord atentie atunci cand intrebuintez optiunea de pilot automat.
Balansare rulota
Pe langa faptul ca deplasarea realizata cu activarea pilotului automat aduce un plus la consumul de carburant, am observat ca in momentul cand rulota incepe sa intre in balans, ca doar exista asemenea cazuri, este insuficient timpul de a redresa.
Am scris intr-un articol despre faptul ca optiunea de a revenii este ridicarea piciorului de pe pedala de acceleratie, cu franari bruste si scurte. Acest lucru poate fi suficient pentru a reduce balansul, spre deosebire de a continua cu o viteza constanta realizata de un pilot automat.
Si mai este un aspect care consider ca este destul de important in astfel de cazuri. Piciorul drept fiind deja fara nicio activitate, va exista reactia instanta de a frana, in comparatie cu atunci cand el se afla pe pedala de acceleratie. Nu mai mentionez ca condusul normal te face sa fi mai activ. Consider ca o data cu intratul in balans, fiecare secunda este importanta, la fel ca si timpul necesar pentru a actiona.
Putere tractare
In momentul cand optiunea Cruise Control este activa, nu exista nicio senzatie a pedalei de acceleratie si nu sti daca puterea motorului este necesara la un moment dat. Exista posibilitatea sa nu se observe o panta usoara, iar masina sa se deplaseze cu viteza prea mica. Intotdeauna este bine sa fie stabilit un raport motor-viteza „dupa ureche”, pentru a comuta in treapta de viteza optima. Mai ales ca momentele de comutare nu depind de viteza, ci de forta necesara.
Viteza constanta
Multi pot crede ca un condus cu pilot automat activat si cu rulota in spate este mai economic Total fals!
Pentru a economisi combustibil trebuie avut in vedere ca nu este normal ca urcatul unei pante sa se realizeze cu motorul turat pentru a mentine viteza si cu o turatie mare la motor pentru coborare. Am observat ca datorita greutatii ansamblului, pilotul automat continua sa lucreze o perioada indelungata si in final, am dedus ca tot mai bine este sa fac deplasarea normal, mult mai economic.
Daca sunt soferi care au incercat alte modalitati cu condusul pe pilot automat cu rulota si considera ca este bun venit un comentariu pentru a fi conoscuti si de altii, un comentariu este binevenit.
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😉