Alege tipul de anvelopa potrivit rulotei tale, mai ales ca o anvelopa de rulota are o viata mult mai lunga decat o anvelopa de pe o masina, chiar daca aceasta trebuie sa suporte adesea o greutate mai mare. In cele din urma, greutatea masinii este distribuita pe patru roti, in timp ce greutatea rulotei este distribuita, in majoritatea cazurilor, pe doua.
Mai mult decat atat, trebuie luat in considerare ca o rulota ramane nemiscata mult mai mult timp, iar anvelopa ramane mai putin flexibila. Datorita acestor aspecte, anvelopelor de rulota le este greu, fiind nevoite sa suporte multa greutate si sa stea mult pe loc. Astfel, aflarea tipului corect de anvelopa si presiunea, sunt foarte importante.
Anvelopele standard pentru masini sunt potrivite pentru rulotele mai mici. Rulotele mai mari si grele sunt adesea echipate cu anvelope ranforsate sau anvelope pentru furgonete. Anvelopele pentru furgonete au litera C (comercial, cargo sau Lite Truck LT), iar anvelopele ranforsate au litera XL sau EL sau RF.
Anvelopele C si XL au un indice de incarcare ridicat si o structura mai rigida. Acest lucru ofera soferilor o senzatie mai stabila pe drum, ceea ce este un lucru bun pentru ei. O anvelopa „grea” cu o capacitate de incarcare mult prea mare nu este, totusi, cea mai buna optiune. Avantajul acestor tipuri de anvelope este acela ca ele combina un indice de incarcare ridicat cu o structura mai rigida. Cu toate acestea, este intelept sa nu alegi o anvelopa prea „grea” cu o capacitate de incarcare mult prea mare. O rulota cu greutatea maxima de 1200 kg nu are nevoie sa foloseasca anvelope care pot transporta 900 kg per anvelopa, deci 1800 kg in total.
Alege tipul de anvelopa potrivit rulotei tale
Capacitatea maxima de incarcare este indicata pe anvelopa si, de multe ori, este inclusa in denumirea tipului. In cazul unei anvelope 185 R 14 C 102/100T, primul numar dupa dimensiunea anvelopei arata capacitatea de incarcare. Daca exista doi indici (de exemplu 102/100T), cea mai mica valoare este pentru camionetele cu „punte dubla” (doua anvelope pe o parte ca la camioane). Prin urmare, cel mai mare numar se aplica rulotelor.
In cazul de fata, numarul 102 care, conform tabelului de mai jos, corespunde unei capacitati de incarcare de 850 kg. Prin urmare, aceste anvelope sunt potrivite pentru o rulota cu o greutate pe osie (pe 2 roti) de pana la 1700 kg, dar presiunea in anvelope trebuie sa fie de 3,45 bar.
Deoarece o rulota este adesea mai grea decat s-ar crede si deoarece distributia rotilor din stanga si din dreapta poate sa nu fie complet egala, este recomandabil sa existe o anumita rezerva in capacitatea de transport. Trebuie avut in vedere ca aceasta capacitate de incarcare se aplica exclusiv la presiunea maxima a anvelopei, specificata pe anvelopa (de obicei exprimata in PSI), la capacitatea de a suporta o incarcatura.
Numar | Capacitate incarcare | Numar | Capacitate incarcare |
---|---|---|---|
74 | 375 kg | 91 | 615 kg |
75 | 387 kg | 92 | 630 kg |
76 | 400 kg | 93 | 650 kg |
77 | 412 kg | 94 | 670 kg |
78 | 425 kg | 95 | 690 kg |
79 | 437 kg | 96 | 710 kg |
80 | 450 kg | 97 | 750 kg |
81 | 462 kg | 98 | 775 kg |
82 | 475 kg | 99 | 800 kg |
83 | 487 kg | 100 | 825 kg |
84 | 500 kg | 101 | 850 kg |
85 | 515 kg | 102 | 875 kg |
86 | 530 kg | 103 | 900 kg |
87 | 545 kg | 104 | 925 kg |
88 | 560 kg | 105 | 950 kg |
89 | 580 kg | 106 | 975 kg |
90 | 600 kg | 107 | 1000 kg |
Am intalnit in Olanda anvelope care sunt permise numai pe o rulota sau remorca. Nu le recomand, chiar daca indicele de viteza de pe anvelopa este mai putin important pentru o rulota, deoarece vitezele sunt de obicei mai mult decat suficiente.
Indice | Viteza | Indice | Viteza |
---|---|---|---|
J | 100 km/ora | N | 140 km/ora |
K | 110 km/ora | P | 150 km/ora |
L | 120 km/ora | Q | 160 km/ora |
M | 130 km/ora | R | 170 km/ora |
Presiune anvelope
Trebuie sa te asiguri ca anvelopele au presiunea corecta, deoarece acesta este un aspect esential la o rulota. In cazul in care presiunea anvelopelor este prea mica, capacitatea de incarcare a anvelopelor scade si anvelopele devin prea fierbinti in timpul conducerii. Ca rezultat, riscul unei explozii creste semnificativ.
Pe de alta parte, o rulota are mai putin confort al suspensiei atunci cand anvelopele au presiune mare, iar din cauza vibratiilor suplimentare, rulota poate sa „topaie”. Desi pare o exagerare, trebuie luat in considerare impactul pe care il au anvelopele de bicicleta dure pe un drum de caramida. Asadar, alege presiunea anvelopei corecta pentru greutatea rulotei.
In multe cazuri, autocolantul de pe aripa rotii de la rulota nu indica intotdeauna presiunea corecta in anvelope. Uneori, a fost lipit pentru un alt tip de anvelopa decat cea originala. Prin urmare, acorda intotdeauna atentie datelor de pe anvelopa, cum ar fi indicele de sarcina si presiunea maxima. In cazul de anvelope C utilizate in mod obisnuit, aceasta este adesea intre 3,5 si 4,5 bar.
Intreg ansamblu, masina-rulota, se simte mai stabil atunci cand presiunea in anvelopele masinii, in special pe puntea spate, este crescuta. Trebuie luat in considerare cel putin valoarea specificata pentru masina la sarcina maxima (si viteza), dar daca este posibil, si mai mare. Asa ca, valorile de 2,8 sau 3,0 nu fac exceptie pentru rotile din spate.
Ce ar mai fi bine de mentionat, este ca o explozie este mult mai frecventa la o rulota decat la o masina. De aceea este mai mereu recomandat ca rulota sa detina o roata de rezerva si un cric mic, hidraulic. Cricul masinii este de obicei nepotrivit.
Schimbare roata rulota
Cand schimbi o roata, asigura-te intotdeauna de propria siguranta mai intai, mai ales cand ai de gand sa te „apuci” singur de inlocuire cu roata de rezerva. Lasa rulota conectata, iar cand aceasta este ridicata, extinde si picioarele pentru sprijin, dar nu folosi niciodata picioarele ca si cric. Pozitioneaza cricul chiar in spatele rotii, sub sasiu sau sub axa. Daca nu se potriveste, pune rulota pe cateva scanduri (este bine sa fie mereu cateva in portbagaj) pentru a castiga mai multa inaltime. Intr-un final, dupa inlocuirea rotii, nu uita sa verifici daca suruburile rotilor sunt inca stranse, dupa ce ai parcurs aproximativ 50 km.
Inlocuiri anvelope rulota
In trecut, in ciuda faptului ca legal nu era necesar, inlocuirea preventiva a anvelopelor se facea adesea dupa 6 ani, chiar daca profilul nu era inca uzat. In zilele noastre, este recomandat ca anvelopele mai vechi de 6 ani sa fie verificate o data pe an de un profesionist pentru a observa daca au fisuri, sunt uscate sau deteriorate. Daca sunt ok, ar putea rula ceva timp, dar nu mai mult de 10 ani. Totusi, unii asiguratori impun conditii suplimentare in conditiile politei lor, daca anvelopele sunt mai vechi de 6 ani.
BlogRulote recomanda Viteza maxima cu rulota in Europa
De final
Alegerea anvelopelor potrivite pentru rulota ta implica evaluarea capacitatii de incarcare, dimensiuni, tipul de anvelopa, viteza maxima si durabilitate. Respectarea specificatiilor producatorului si intretinerea regulata a anvelopelor, cu siguranta vor contribui la confortul calatoriilor tale cu rulota, dar si la siguranta.
Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!! 😂
Ramai conectat cu acest blog dedicat rulote, devino un urmaritor al paginii mele din Facebook si comenteaza articolele in pagina, dar, distribuie si prietenilor pentru o mai buna cunoastere.