Sari la conținut

Comportament acvaplanare cu rulota tractata


Comportament acvaplanare cu rulota tractata, mai ales ca aproape fiecare sofer a trecut printr-o situatie in care a simtit ca masina pluteste cand a trecut cu viteza printr-o zona cu apa pe asfalt. Pe timp de ploaie puternica, anvelopele plutesc brusc si masina pare scapata de sub control pentru scurt timp. In majoritatea cazurilor, este doar un scurt soc si majoritatea soferilor si pasagerii scapa fara alte urmari.

Cu toate acestea, ce inseamna in realitate acvaplanarea? Despre cum poti preveni asta si cum ar trebui sa te comporti intr-o astfel de situatie, urmareste acest articol auto. Dar, ceea ce intereseaza, este, de asemenea, daca rulota tractata este afectata de acvaplanare.

Comportament acvaplanare cu rulota tractata

Acvaplanarea are loc atunci cand stratul de apa format pe drum nu mai poate fi imprastiat complet de anvelope. Se stie ca anvelopele incearca sa indrepte apa de sub anvelopa spre spate si spre lateral. Daca acest lucru nu mai este posibil din cauza vitezei masinii prea mari, a cantitatii si a sectiunii transversale a canelurilor benzii de rulare prea mici sau, ca si in cazul anvelopelor late, a traseului apei prin canelurile benzii de rulare prea lung, presiunea apei incepe sa ridice anvelopa de pe sosea si, de obicei, masina pluteste incepand cu rotile din fata.

Debutul acvaplanarii la masinile cu tractiune fata poate fi detectat printr-o turatie a motorului crescuta brusc. Acest lucru este rezultatul inceputului de rotatie a anvelopelor peste apa, atunci cand pelicula de apa s-a ridicat pe roti si masina nu mai poate fi controlata. De obicei, aderenta este readusa rapid, daca nu te panichezi, prin reactia corecta de eliberare a pedalei de acceleratie si reducere a vitezei. In caz de acvaplanare, s-ar parea ca masinile cu tractiune fata (asa cum este si Passatul meu), sunt cele mai sigure.

Din discutiile avute cu cativa amici care detin masini cu tractiune spate, sau cu tractiune integrala, lucrurile stau altfel. Deoarece rotile din spate se deplaseaza de obicei pe calea rotilor din fata, care este curatata de apa, acestea nu sunt initial afectate de acvaplanare si continua sa impinga puternic chiar si atunci cand rotile din fata au parte de multa apa. Aceasta inseamna ca soferul poate simti doar ca masina a pierdut contactul cu drumul pe puntea fata, deoarece directia nu mai raspunde.


S-ar parea ca sistemele electronice de control al stabilitatii de conducere au, de asemenea, dificultati in a recunoaste aceasta conditie, deoarece rotile din fata continua sa se roteasca. Oricine nu reactioneaza sau reactioneaza prea ezitant, va parasi drumul tangential, mai ales cand mai este si o rulota pe carlig.

Anvelopele rulotei, trebuie sa disperseze cel putin la fel de multa apa in lateral ca si masina care tracteaza. Doar ca, latimea ecartamentului rulotelor este de obicei semnificativ mai mare decat cea a masinii care tracteaza, ceea ce inseamna ca anvelopele rulotei nu beneficiaza de efectele de curatare a apei in prealabil de catre masina. In cel mai rau caz, rulota ar putea chiar sa fie afectata de valul de apa impins in lateral de rotile de la masina si, astfel, ar putea pluti.

Ce poate fi semnificativ, este faptul ca o rulota beneficiaza de o sarcina mult mai mare pe osie in comparatie cu masina care tracteaza, iar tinand cont de faptul ca anvelopele rulotei sunt in general mai inguste si pot avea un profil mai adanc decat cele ale masinii, mai mereu exista o probabilitate mai mica de plutire.

De final

De multe ori, chiar si soferii cu experienta nu vor observa o acvaplanare atunci cand conduc drept, dar, daca anvelopele nu ar ajunge la asfalt, de exemplu intr-o curba lunga pe autostrada, rulota ar devia de la traseu si nu ar mai fi sub control. De acea, chiar daca este o ploaie abundenta,  reducerea vitezei si la pastrarea distantei, sunt cele care garanteaza ca se poate ajunge la destinatie in siguranta chiar si in timpul ploilor abundente de vara.

Intotdeauna este important sa fii prudent si sa respecti regulile de siguranta rutiera. Daca simti ca nu poti controla masina in siguranta, opreste-te intr-un loc sigur si asteapta ca acele conditii ale momentului sa se imbunatateasca, inainte de a continua deplasarea.

Comportament acvaplanare cu rulota tractata
foto

P.S. Scrierea acestui articol are ca si motiv o intamplare pe care am avut-o cu ceva vreme in urma, iar pasii pe care i-am afisat mai sus, m-au ajutat ca intr-un final totul sa fie in regula.

Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!!  😂
Ramai conectat cu acest blog dedicat rulote, devino un urmaritor al paginii mele pe Facebook si comenteaza articolele in pagina, dar, distribuie si prietenilor pentru o mai buna cunoastere.

Distribuie prietenilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acasa
Articole
Adauga Site
Youtube
Contact