Conducerea prin gropi fara a deteriora masina, mai ales ca nu orice sofer stie sa fereasca o groapa de pe drum, pentru a nu deteriora o roata sau suspensia de la masina. Tehnicile de depasire a unor astfel de obstacole de pe traseu sunt insa foarte simple.
Desi starea drumurilor pare ca se imbunatateste treptat, este totusi posibil sa gasim sectiuni deteriorate care reprezinta o amenintare reala pentru anvelope, jante si, uneori, chiar scuturile de protectie de sub caroserie. In astfel de situatii, cei care sunt avantajati sunt drumarii, deoarece au in permanent de lucru, mecanicii si vanzatorii de piese auto sunt si ei fericiti, iar soferul este intotdeauna de vina pentru ca nu a adaptat stilul de condus la conditiile drumului.
Din pacate, nu avem mereu posibilitatea de a evita o groapa in asfalt. Cateodata o vedem prea tarziu, alteori apare de sub o alta masina din fata in ultimul moment, iar uneori va fi acoperita cu apa dupa ploi abundente. Uneori, evitarea gropii ar fi o manevra prea brusca, pentru care s-ar putea ajunge la pierderea controlului masinii.
Conducerea prin gropi fara a deteriora masina
Desigur, scopul principal al evitarii unei astfel de probleme este de a proteja masina de eventuale avarii. Uneori, insa, este imposibil sa evitam, de acea este bine sa incercam sa minimalizam riscul de a deteriora masina. Pentru aceasta, merita urmarite cateva sfaturi oferite de acest articol auto din BlogRulote.
Din pacate, nu este intotdeauna posibil sa ocolim sau sa incetinim inaintea unei astfel de situatii. Se intampla ca o groapa sa ne surprinda, aparand in fata masinii si nu putem trece pe cealaltă banda pentru ca este ocupata de un alt utilizator din trafic, sau despartita de o bordura.
Intr-o situatie in care contactul rotilor masinii cu groapa este inevitabil, trebuie franat brusc, pentru a pierde cat mai mult din viteza, dar trebuie retinut ca presiunea pe pedala de frana trebuie eliberata inainte de a trece peste denivelari mari si apasat ambreiajul. De ce este bine sa se procedeza asa?
Cand roata cade in groapa ea este literalmente blocata. Toata energia de impact va fi transferata catre roti, spre componentele suspensiei rigide si caroseria masinii, iar amortizorul nu isi va face treaba. Printr-o franare brusca si apoi eliberata pedala, acest lucru va permite ca partea din fata a masinii sa se ridice, iar amortizoarele intinse vor putea absorbi denivelarea.
Prin apasarea ambreiajului se va crea un „decalaj” intre roti si cutia de viteze, si astfel se va evita socul din cutia de viteze sau de la motor.
In mare parte, datorita anvelopelor, se poate absorbi o parte semnificativa a energiei de impact, iar daunele nu pot fi mari. Numai ca, masinile echipate cu suspensii joase si rigide, sunt mult mai predispuse la daune cauzate de conditiile proaste ale unei suprafete de deplasare care se prezinta cu gropi.
Daca suspensia este foarte rigida, vor exista anvelope cu profil redus pe jante, iar impactul neasteptat intr-o groapa, se dovedeste a fi foarte puternic. Daunele nu se limiteaza doar la suspensie, ci se poate fisura parbrizul, sau chiar deformari ale caroseriei, la un soc puternic.
La masinile cu garda la sol joasa sau suspensie moale, exista cazuri de deteriorare a spoilerelor, a baii de ulei sau a liniei de esapament. Nu toate defectiunile sunt vizibile imediat, unele apar chiar si la cateva saptamani dupa evenimentul care le-a cauzat.
Un alt aspect importana este ca gropile sa fie traversate cu rotile drepte, volanul fiind tinut drept. O astfel de manevra este mai putin problematica pentru sistemul de directie. In astfel de situatii, cea mai mare parte a impactului este preluat de anvelopa, nu de brate sau amortizoare.
Mentinerea volanului virat pune un stres suplimentar asupra sistemului de directie si poate duce si la un derapaj necontrolat. Iar daca avem de-a face cu o groapa foarte mare, este bine sa trecem peste ea cu fiecare roata pe rand, si nu cu rotile unei axe in acelasi timp.
Concluzie
In concluzie, conducerea prin gropi fara a deteriora masina poate fi realizata prin adoptarea unor masuri preventive si o conduita atenta. Este important sa se evite gropile pe cat posibil si sa se conduca cu atentie si prudenta. In plus, mentinerea unei viteze moderate si a unei distante suficiente fata de vehiculele din fata poate reduce riscul de a lovi o groapa aparuta brusc in fata. De asemenea, asigurarea unui sistem de suspensie si pneuri in stare buna contribuie la protejarea masinii in timpul tranzitului prin gropi.
In cele din urma, este important sa se efectueze verificari regulate ale masinii, pentru a identifica si remedia eventualele daune cauzate de gropi si a preveni aparitia altor probleme pe termen lung. Prin respectarea acestor principii si abordand conducerea cu responsabilitate, se poate minimaliza riscul de a deteriora masina in timpul traversarii gropilor, prin franare cat mai puternica – eliberarea pedalei de frana inainte de groapa – conducerea in continuare.