Sari la conținut

Rezistenta aer la tractare rulota

Rezistenta aer la tractare rulota, mai ales ca forma unei rulote are mare influenta asupra performantei in deplasare si confortului in condus. Este clar ca se acorda adesea putina atentie rezistentei aerului si formei aerodinamica unei rulote in momentul unei achizitionari, totusi, diferenta pe autostrada este clar vizibila, mai ales ca acest aspect a fost testat personal.

Cu ceva ani in urma, producatorii de rulote au acordat o mare atentie acestui subiect. Modele de rulote Kip, Solifer si Eifelland, sunt exemple de rulote cu o inclinatie a partilor frontale. S-a luat in calcul faptul ca aerodinamica ar duce la un consum mai mic de carburant.

Si astazi, se mai acorda atentie acestui aspect, cei de la Hymer, Knaus, Hobby si marcile de dimensiuni mai mici, au mare interes sa perfectioneze in continuare eficienta. Cu toti stiu ca daca acoperisul inclinat in fata si profilul pe rotund, dintre peretele frontal si peretii laterali, ajuta la coeficientul de aerodinamicitate.

Tractare rulota

Cea mai mare forta care trebuie depasita atunci cand se tracteaza o rulota pe drum plat este rezistenta aerului. In comparatie cu o masina care se deplaseaza singura, rezistenta aerului este de peste doua ori mai mare cu rulota in spate, chiar mai mult decat greutatea. Totusi, o rulota ingusta si joasa, va avea intotdeauna o rezistenta mai mica la aer, iar greutatea rulotei nu va avea nicio influenta asupra rezistentei si a performantei.

Eleron realizat handmade

Nu cred ca exista un sofer care sa nu cunosca ceea ce inseamna un eleron si care este rolul lui, iar dar daca totusi exista, este bine sa se stie ca un eleron este acea piesa care se monteaza la extremitati, pe caroseria unui vehicul si are rolul de a reduce rezistenta aerului. Facand destul de multe drumuri, am observat cativa soferi care aveau in dotare astfel de piese montate pe caroserii.

Studiind aceasta problema cu un bun var de-al meu, pentru a reduce costurile cu carburantul, am ajuns la concluzia ca se merita realizat un eleron. Cel la care fac referire este persoana careia i-am dedicat un articol auto destul de bogat in continut si care merita citit.

Prin cautari pe site-uri dedicate, in care se arata ca sunt posibile mici economii de combustibil, iar testele realizate in tunelul de vant indica faptul ca rezistenta aerului poate fi redusa cu pana la 17% cu un eleron bine gandit, am hotarat ca merita facut.

Bineinteles toate ca aceste aspecte depindeau de amplasare, de forma masinii si rulotei si de viteza de deplasare, iar eleronul a fost proiectat si intr-un final realizat. L-am probat pe plafonul masinii mele, iar, chiar daca nu ma asteptam la un consum redus, testul facut intr-o deplasare din Olanda catre Germania, m-a determinat sa i-au in calcul ca proiectul nostru a dat roade.

Probabil exista cititori ai acestui blog care au aflat despre prietenul meu, dealer rulote in Wurzburg, asa ca, pentru a-l ajuta in transportul unei rulote, m-am deplasat in Olanda si, la intoarcere, am montat eleronul pe masina.

Poate au fost putini kilometri parcursi (in jur de 400), iar calculul meu referitor la consum nu a fost chiar precis, insa, calculatorul de bord mi-a indicat un consum de 7,2 %, iar de regula, consumul la o astfel de deplasare este de 8 – 8,4 %, dar bineinteles este conditionat in mare parte de rulota trasa. In cazul de fata a fost vorba despre o rulota Dethleffs, un model destul de usor, 770 kg.
tractare rulota dethleffs

Rezistenta aer la tractare rulota

Adevaratul test l-am realizat la intoarcere in tara, la cei peste 2 100 km parcursi, tractand o rulota Fendt Platin 510, pentru cineva care a dorit sa o achizitioneze. Conditiile de deplasare au fost altele, rulota avand o greutate proprie de 1270 kg, lungime 7 metri si latime 230 cm.

Consumul mediu realizat si afisat de calculatorul masinii fost de 8 – 8,2 %, avand in vedere ca atunci cand tractam o rulota cu specificatii asemanatoare, nu scadeam sub 8,8 – 9 %, cu acelasi stil de deplasare, la o distanta de 10-15 metri in spatele unui tir. Chiar daca nu pare o mare reducere, totusi este ceva!

Deoarece intreaga deplasare am facut-o pe timp de noapte, nu am realizat nicio imagine cu respectiva rulota Fendt, chiar daca, ajuns in Romania, am mers pe zi. Convorbirile telefonice avute, m-au facut sa uit de acest aspect, mai ales ca nici vremea nu era favorabila pentru a realiza cateva imagini. Dar cu siguranta vor mai fi si alte deplasari, iar imaginile cu eleronul realizat handmade vor apare.
Rezistenta aer la tractare rulotatractare rulota
Daca consideri interesant acest articol, te astept cu un like pentru pagina de Facebook si distribuie prietenilor pentru a afla despre acest subiect.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acasa
Articole
Adauga Site
Contact