Sari la conținut

Viteza masina si forta de tractare rulota

Viteza masina si forta de tractare rulota, mai ales ca majoritatea masinilor detin un turometru, dar nu toti soferii stiu cum sa se uite la acesta pentru a obtine o tractiune maxima de la masina lor. Dupa cum probil se stie de multi, puterea de tractiune este mentionata in cartea masinii. Si nu ma refer la greutatea maxima de remorcare, ci la puterea pe care o are motorul pentru a trage o rulota. Aceasta putere este indicata in cai putere si cuplul motorului. Dar cu toate acestea, performanta masinii este determinata de modul in care soferul o gestioneaza.

Se spune frecvent ca un motor cu un cuplu sau cuplu mare (Nm) este mai bun pentru a tracta o rulota. Asa este, dar ai nevoie de putere (CP) daca vrei sa tractezi o rulota. Puterea este acea cantitatea totala de putere de tractiune pe care o poate furniza motorul, iar cuplul arata modul in care acest lucru este realizat. Puterea motorului, sau efortul pe care trebuie sa-l efectueze masina, este obtinuta prin inmultirea cuplului motorului cu turatia.

Cu rulota in spate, ne intereseaza in principal puterea totala de tractiune a masinii pe drum. Pentru a face acest lucru, cutia de viteze transfera puterea de la motor rotilor masinii. In plus, modul in care soferul face acest lucru prin „reglarea” vitezei are o influenta semnificativa asupra modului in care se descurca pe sosea.

Viteza masina si forta de tractare rulota

Turometrul din bord poate afisa turatia motorului, dar sunt multi soferi care nu il folosesc, sau, de regula, nu-l folosesc corect. Se crede adesea ca puterea maxima de tragere este egala cu cuplul maxim disponibil. Aceasta poate atinge chiar 1500 rpm cu multe motoare turbo moderne. Motorul este cel mai eficient la acea turatie si cuplul este cel mai mare, dar asta nu inseamna ca exista cea mai mare putere de tragere pentru a conduce. La urma urmei, daca cuplul la 3000 rpm este inca la fel de mare ca la 1500 rpm, atunci puterea la 3000 rpm este de doua ori mai mare. Prin urmare, viteza are o influenta majora asupra tractiunii masinii.

Sunt multi cei pasionati de masinile de curse si stiu ca turometrul este acea optiune care permite soferului sa vada cand trebuie sa schimbe treptele. Cand tractezi o rulota, dispare stilul de condus „sportiv”, chiar daca vrei sa te misti destul de repede cu un ansamblu greu si sa folosesti puterea maxima a masinii tale.

Cu o rulota „in spate”, trebuie intotdeauna ajustata turatia motorului in functie de circumstante. Cand trebuie sa schimbi viteza, depinde de puterea de care este nevoie la un moment dat. Daca nu este nevoie de multa putere si nu se foloseste mult combustibil, se poate conduce in siguranta in cea mai mare viteza posibila. Acesta este cel mai confortabil si economic stil si, in plus, un motor functioneaza foarte eficient la turatia la care este disponibil cuplul maxim.

Daca este nevoie de multa putere si se apasa pedala de acceleratie mult (mai mult de trei sferturi), atunci o regula generala este ca mai bine sa se treaca intr-o treapta inferioara, ceea ce va face ca motorul sa se roteasca mai mult. Pe autostrada, din practica scriu, este foarte normal sa nu se foloseasca cea mai mare treapta de viteza.

In momentul accelerarii, si mai ales in urcare panta, trebuie sa se tina cont de faptul ca dupa trecerea intr-o treapta de viteza, masina scade la o viteza mult mai mica atunci cand tracteaza o rulota. Dintr-o data exista mult mai putina putere disponibila. De aceea va trebui o turatie mult mai mare, chiar si pe o panta abrupta (la o viteza mare), inainte de a trece la o treapta superioara.

Acelasi lucru se aplica si masinelor cu cutie de viteze automata. Este posibil ca multe automate moderne, in special cele cu un CVT, sa faca acest lucru singur. In caz contrar, se poate opri manual transmisia automata; cu toate acestea, nu trebuie fortata niciodata transmisia automata sa accelereze intr-o treapta de viteza prea mare, altfel se va auzi prea mult zgomot. Unele automate permit sa selectarea intr-un mod de sport. In cazul tractarii unei rulote, acest lucru asigura adesea un comportament de comutare mai bun.

Exista soferi care au invatat sa schimbe vitezele devreme si sa conduca la turatii mici. Acest stil e bun cu o masina goala, dar cu o rulota trebuie uitata aceasta forma de condus. Sunt soferi care considera sunetul de la viteze mai mari deranjant, dar din punct de vedere tehnic nu este daunator. Daca se doreste evitarea acestui aspect cat mai mult posibil la viteze mai mari, este recomandata achizitia unui vehicul de tractare mult mai puternic, cu un cuplu mare.

Ce implica o tractare rulota

Desi masinile nu sunt concepute special pentru a tracta o rulota, multi dintre noi suntem dispusi sa practicam acest lucru oricum. Nu exista un model de masina care sa traga o rulota si sa fie mai bun. De exemplu, o masina care tracteaza este mai eficienta pe pante abrupte, in timp ce un alt model masina poate fi mai stabil pe autostrada. Prin urmare, alegerea este un compromis si trebuie sa satisfaca nevoile si dorintele fiecaruia.

Greutate
O masina nu poate remorca, in mod legal, mai mult decat greutatea maxima de remorcare mentionata pe certificatul de inmatriculare. Raportul de greutate dintre masina si rulota este important pentru o conducere confortabila si sigura. Cu cat masina este mai grea, cu atat mai bine. La urma urmei, o rulota mai putin grea poate pastra mai usor controlul asupra masinii daca incepe sa se balanseze.

Daca rulota este mai grea in comparatie cu masina, atunci aceasta rulota are mereu o influenta asupra cursului masinii. In cazul unei miscari neasteptate a directiei sau a unei rafale de vant, masina va avea putina dominatie pentru a tine rulota sub control. Cu alte cuvinte, o rulota mai usoara nu este doar mai sigura, ci ajuta la un condus mai confortabil si, prin urmare, conducerea este mai relaxata.

Putere motor
Majoritatea masinilor moderne au in prezent putere de tractiune suficienta pentru a tracta legal o rulota. Dar totusi, este subinteles ca fiecare se gandeste sa conduca confortabil si aiba o rezerva de putere, in functie de planurile de calatorie. In situatia unei masini slab motorizate si care se doreste tractare, este inteligent sa fie aleasa o rulota potrivita. Greutatea are influenta in principal pe trasee in urcare. Pe un drum plat, rezistenta aerului este mult mai decisiva pentru performanta.

Cutie de viteze
O rulota poate fi tratata cu succes de masinile cu cutii automate moderne. Pentru a evita interventia manuala, transmisia automata stie adesea care este cea mai buna treapta de rulat. Cele mai bune sunt automatele moderne cu sase trepte sau mai multe. De asemenea, majoritatea automatelor cu dublu ambreiaj sau CVT sunt perfecte.

Transmisia automata face pornirea din loc, chiar pe o panta, mult mai usoara. In plus, este foarte putin probabil ca placile de ambreiaj sa se sufle intr-un ambuteiaj in urcare, in special daca transmisia automata are un convertor de cuplu sau un ambreiaj umed (dublu). Automatele moderne nu consuma mai mult combustibil.

Transmisia automata face pornirea din loc pe o panta mult mai usoara. In plus, este foarte putin probabil ca placile de ambreiaj sa se uzeze intr-un ambuteiaj in urcare, in special daca transmisia automata are un convertor de cuplu sau un ambreiaj dublu. Ce mai trebuie stiut, este faptul ca automatele moderne nu consuma mai mult combustibil.

Stil de condus
Diferenta dintre o masina cu tractiune fata sau spate este mica. Tractiunea spate ofera putin mai multa aderenta, ceea ce poate fi un avantaj pe un drum neasfaltat. Dar, in practica, sunt multe situatii in care tractiunea fata are avantaje pentru sofer. Pe de alta parte, o masina cu tractiune integrala (4WD) are un avantaj doar in conditii de iarna sau pe un traseu plin de noroi sau nisip, pentru ca exista mult mai multa tractiune. Stabilitatea nu este mai buna decat daca un astfel de model 4WD are o greutate mai mare. In circumstante „normale”, o masina cu tractiune fata este suficienta.

Tren de rulare
O masina cu suspensie rigida, care nu se coboara prea mult sub sarcini grele, este benefica atunci cand se tracteaza o rulota. Sansa ca rulota sa loveasca solul la o viteza este mai mica, iar suspensia rigida da senzatia ca o astfel de combinatie se conduce mai stabil. Cand axa masinii este cat mai in spate si ampatamentul masinii este mai mare, ansamblul este mai stabil. Combinatia spate, adica distanta dintre puntea spate si carligul de remorcare, ar trebui sa fie cat mai scurta posibil. Cresterea presiunii anvelopelor din spate este, de obicei, o decizie buna pentru o conducere mai stabila si placuta.

De final

Intotdeauna, articolele din acest blog despre rulote iau in considerare multe aspectele, ca si cele mentionate in acest articol si ofera sfaturi independente. Din pacate, sunt persoane nu ofera intotdeauna acesteste informatii, iar sfaturile multor rulotisti sunt adesea foarte partinitoare.

Doarece acest blog este dedicat celor care sunt la inceput de drum si doresc sa afle cat mai multe informatii, este o idee buna sa fie citit cu atentie si, daca este necesar, sa solicite sfaturi personale. Sunt aspecte care determina pe fiecare sa poata calatori mai mult cu o rulota, fiind mai in siguranta si de ce nu, mai relaxat.
Viteza masina si forta de tractare rulota

Pe Facebook ai dat Like? Poate nu dai!!  😂
Ramai conectat cu acest blog dedicat rulote, devino un urmaritor al paginii mele din Facebook si comenteaza articolele in pagina, dar, distribuie si prietenilor pentru o mai buna cunoastere.

Aboneaza-te la canalul YouTube BlogRulote, in situatia ca indragesti acest hobby si doresti sa afli mai multe, deoarece este locul in care poti vizualiza videoclipuri realizate in Germania sau in Olanda, cu rulote noi si second hand.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acasa
Articole
Adauga Site
Contact